Saturday, September 3, 2011

MATANG

Kematangan
suatu benda yang sangat subjektif
ada yang mengatakan kematangan dinalai dr paras rupa
ada juga yang cakap dr sudut gaya berbahasa
tidak kurang juga yang mengatakan dari pemikiran seseorang tu
tapi kalau orang tnya aku
aku just cakap
kau rasa?




ada orang yang mukanya dah macam bapak orang punya bapak
tapi masih lagi bersembang perihal kamen rider,ben 10 dan kapten boleh
ada juga orang yang mukanya seperti kanak2 upsr
namun sudah biasa bersembang tentang pergolakan politik dan benda2 yang sekedudukan dengannya
kalau ikutkan aku
aku ni matang
sebab aku dah boleh bezakan benda yang baik dengan buruk
tapi bila aku cakap macam tu
ada suara sumbang yang cakap
budak kecik yang tak matang pun tau buat bende mcm tu
lalu insan yang bersuara sumbang itu memberikan satu situasi
kalau kau suruh budak keck pilih nak syurga ke neraka
mesti dia pilih syurga punya kan
aku terdiam dan terus mendiam
betul jugak tu
tapi kalau mcr tu x matang la ke?
sebab dia nyanyi
mama,we all go to hell
translasi:ibu,kita semua masuk neraka
insan suara sumbang tersengih dan terus berlalu





jika baca teliti cerita bosan ni
apa yang aku nak sampaikan
kita tidak akan sedar yang diri kita ni matang
orang yang akan sedar
adalah kawan2 kita yang rapat ngan kita
ak tulis pasal matang ni sebab aku semakin sedari
ada orang yang perasan matang namun tidak matang langsung
ada orang yang berpura pura matang padahal dia lgsg tak pun
ada jugak orang yang matang tapi tak tunjuk
jadi kepada mereka yang patutnya dah matang
cepatlah matangkan diri anda
"orang tua tidak semestinya matang,namun orang matang selalunya tua"



2 comments: